Siemie lniane

Siemię lniane – co to jest i jak je stosować?

BEE – siemie lniane staje się coraz popularniejsze w naszej kuchni. Nic dziwnego – niepozorne, małe ziarenka skrywają w sobie wiele wartości odżywczych. Nie bez powodu zalicza się jego do tzw. superfoods, czyli do żywności o szczególnie cennych właściwościach prozdrowotnych. Czym jest siemię lniane? Jak włączyć je do naszej diety? Jakie właściwości mają te ziarenka? W jakiej formie można je spożywać?

Czym jest siemię lniane?

Siemię lniane to ziarna lnu pospolitego. Mają brązową lub lekko złotawą barwę i są niewielkie. Można je bez problemu dostać nie tylko w sklepie zielarskim, ale też w supermarketach i mniejszych sklepach. Siemię lniane jest także bardzo tanie, więc za niewielkie pieniądze możemy zafundować sobie dużą dawkę zdrowia.

Właściwości siemienia lnianego

Siemię lniane zawiera wiele wartościowych składników odżywczych. Należą do nich: błonnik, lignany, kwasy tłuszczowe omega-3, substancje śluzowe, sterole roślinne, aminokwasy (takie jak lizyna czy tryptofan), magnez, wapń, potas, mangan, cynk, miedź, selen, kwas foliowy, witamina C, witamina E, witamina K oraz witaminy z grupy B. W 100g produktu znajdziemy 534 Kcal. Siemie lniane działa bardzo korzystnie na florę bakteryjną jelit i obniża cholesterol. Wpływa korzystnie na wątrobę i układ pokarmowy. Siemię lniane usprawni funkcjonowanie serca. Chroni także przed powstawaniem wolnych rodników i wspomaga odchudzanie. Ziarna lnu wpływają także pozytywnie na układ odpornościowy i nawilżają śluzówkę. Działają także korzystnie na naszą skórę, włosy i paznokcie.

Jak wykorzystać siemię lniane?

Do wyboru mamy różne formy siemienia lnianego. Mogą to być całe ziarenka lub sproszkowane. Całe ziarna zawierają więcej witamin i składników odżywczych, ale w tej formie są też trudniej przyswajalne, więc najlepiej jest mielić je samemu tuż przed spożyciem, np. w młynku do kawy lub przy pomocy blendera. Zmielone siemię nada się do koktajli, smoothies, jogurtów czy owsianek. Co ciekawe, zmielone siemię można stosować jako zamiennik jajka. Wystarczy wymieszać łyżkę zmielonych nasion z trzema łyżkami wody i odstawić na kilka minut. Tak przygotowany “kleik” można wykorzystać do zrobienia różnych kotletów, naleśników, ale też różnego rodzaju wypieków. Ziarenka w niezmielonej formie można podprażyć i wykorzystać jako posypkę do sałatek czy kanapek. Z siemienia można także przygotować kisiel, który pomoże nam na biegunkę czy wzdęcia. Aby go przygotować, wystarczy zalać 2-3 łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić na minimum godzinę. Ziarna lnu mają także zastosowanie w domowej kosmetyce. Można z nich przygotować żel, który pomoże nam w stylizacji włosów i nawilży je. Wiele osób używa siemienia lnianego w pielęgnacji twarzy, wykonując z niego maseczkę.

Siemię lniane do picia

Ziarenka lnu można także wykorzystać do picia. Wystarczy wziąć trochę zmielonych ziaren i zalać je połową szklanki ciepłej, przegotowanej wody i odstawić na 10 minut. Wywar będzie gotowy do spożycia, kiedy ziarenka napęcznieją, a napój nabierze kleistej konsystencji.